Správa jeskyní České republiky - snadné čtení
Informace ve snadném čtení
Co znamená snadné čtení?
Tento text používá krátké věty a jednoduchá slova. Pomáhá lidem, kteří potřebují snadno srozumitelné informace.
Kdo jsme
Jsme Správa jeskyní České republiky.
Jsme státní organizace.
Patříme pod Ministerstvo životního prostředí ČR.
Staráme se o veřejně přístupné jeskyně v České republice.
Veřejně přístupná (zpřístupněná) jeskyně je jeskyně, kterou mohou lidé navštívit s průvodcem.
Naším hlavním úkolem je:
Chránit jeskyně a ukazovat je lidem bezpečným způsobem.
Co děláme
● Chráníme jeskyně a přírodu v jejich okolí.
● Zajišťujeme bezpečné prohlídky jeskyní.
● Pečujeme o chodníky, osvětlení a další vybavení v jeskyních.
● Provádíme odborný průzkum jeskyní a krasu.
● Shromažďujeme informace o jeskyních.
● Učíme děti i dospělé o jeskyních, přírodě a historii.
Které jeskyně můžete navštívit
Spravujeme 14 veřejně přístupných jeskyní.
Jeskyně jsou v různých částech České republiky.
● Bozkovské dolomitové jeskyně
● Koněpruské jeskyně
● Chýnovská jeskyně
● Javoříčské jeskyně
● Mladečské jeskyně
● Jeskyně Na Pomezí
● Jeskyně Na Špičáku
● Zbrašovské aragonitové jeskyně
● Jeskyně Na Turoldu
● Jeskyně Balcarka
● Kateřinská jeskyně
● Punkevní jeskyně
● Sloupsko-šošůvské jeskyně
● Jeskyně Výpustek
Na webu každé jeskyně najdete její adresu a telefon.
Najdete tam také otevírací dobu, cenu vstupného a délku prohlídky.
Přehled všech jeskyní najdete na webu: www.caves.cz
Jak si naplánujete návštěvu
Před cestou se podívejte na web vybrané jeskyně.
● Zjistěte, zda je jeskyně otevřená.
● Zjistěte čas prohlídky.
● Zjistěte cenu vstupenky.
● Zjistěte, jak dlouho prohlídka trvá.
● Zjistěte, zda je trasa vhodná pro vás a váš doprovod.
● Pokud si nejste jistí, zavolejte přímo do jeskyně.
Vstupenky
Vstupenku si můžete koupit na pokladně jeskyně.
Do některých jeskyní si můžete koupit vstupenku předem přes internet.
Internetová vstupenka se také nazývá online vstupenka.
Online vstupenky najdete na webu: Koupit vstupenky
Důležité
Otevírací doba, ceny a volná místa se mohou měnit. Ověřte si je před návštěvou.
Jak vypadá prohlídka
Do jeskyně vstupujete se skupinou a průvodcem.
Průvodce vám ukáže jeskyni.
Průvodce vám řekne informace o přírodě a historii jeskyně.
Poslouchejte pokyny průvodce.
Držte se své skupiny.
Co si vezměte s sebou
V jeskyni bývá chladno i v létě.
● Vezměte si teplé oblečení.
● Vezměte si pevné boty, které nekloužou.
● Přijďte včas. Některé jeskyně jsou daleko od parkoviště.
Pravidla v jeskyni
Jeskyně je chráněné přírodní místo.
Proto v jeskyni platí pravidla:
● Nedotýkejte se krápníků ani stěn jeskyně.
● Neodnášejte kameny ani jiné věci z jeskyně.
● Nechoďte mimo vyznačenou trasu.
● Nekuřte a nepoužívejte otevřený oheň.
● Jídlo a pití si nechte až na dobu po prohlídce.
● Fotografujte jen tehdy, pokud to pravidla dané jeskyně dovolují.
Bezpečnost
Pokud se během prohlídky necítíte dobře, řekněte to hned průvodci.
Návštěvníci se zdravotním postižením
Každá jeskyně je jiná.
V některých jeskyních jsou schody, úzká místa nebo nerovná cesta.
Některé prohlídkové trasy jsou lépe přístupné než jiné.
Před návštěvou zavolejte přímo do vybrané jeskyně.
Pracovníci vám řeknou, zda je prohlídka pro vás vhodná.
Řeknou vám také, jakou pomoc vám mohou nabídnout.
Další služby pro veřejnost
Programy pro školy
Některé jeskyně nabízejí programy pro školy.
Děti se při nich učí o jeskyních, přírodě a historii.
Škola si program domluví předem s vybranou jeskyní.
Výstavy a návštěvnická místa
U některých jeskyní můžete navštívit výstavu nebo naučnou stezku.
Spravujeme také Dům přírody Českého krasu a Návštěvnické středisko Chýnov.
Aktuální nabídku najdete na našem webu.
Informace o jeskyních
Na našem webu zveřejňujeme informace o jeskyních a krasu.
Kras je krajina, ve které vznikají jeskyně.
Najdete tam například informace o krápnících, netopýrech a ochraně jeskyní.
Když potřebujete poradit
Pokud se ptáte na konkrétní návštěvu, kontaktujte přímo vybranou jeskyni.
Její telefon a e-mail najdete na webu dané jeskyně.
Pokud nevíte, na koho se obrátit, kontaktujte ústředí Správy jeskyní České republiky.
Kontakt na ústředí
Adresa: Květnové náměstí 3, 252 43 Průhonice
Telefon: +420 271 000 043
E-mail: spravajeskynicr@caves.cz
Datová schránka: sxwrr4r
IČO: 75073331
Web: www.caves.cz.cz
Můžete si říct o pomoc
Když něčemu nerozumíte, řekněte nám to. Můžete požádat, abychom vám informaci vysvětlili jednodušeji.
Informace o tomto textu
Tento text je obecný.
Podrobné a aktuální informace najdete na webu Správy jeskyní České republiky a na webu jednotlivých jeskyní.
Text byl připraven podle pravidel Easy-to-read, tedy snadného čtení.
Aktualizováno: 20. srpna 2026.